Hírek
A kolozsvári színművészeti egyetem harmadéves színész szakos hallgatóinak vizsgaelőadását mutatják be a Tamási Áron Színházban, első két előadás után pedig a végzős színisek Kolozsváron játsszák tovább a produkciót.
A Tamási Áron Színház és a kolozsvári színművészeti egyetem együttműködése a rendező ötlete volt, ő készítette elő a főpróbahetet is, támogatókat találva a diákok sepsiszentgyörgyi tartózkodásának finanszírozásához. „Arra gondoltam, miért ne fűzhetnénk szorosabbra színházunk és a kolozsvári színművészeti egyetem kapcsolatát, mi lenne, ha lehetőséget adnánk ezeknek a fiataloknak megismerni egy kőszínház működésének sajátosságait. Mindkét intézmény vezetője nyitott volt az együttműködésre, a diákok is örültek az ötletnek. Otthon rengeteg más dolguk is van, elméleti órákra járnak, stb., itt néhány napig csak erre a munkára koncentrálhatnak. A helyi önkormányzat, a Combridge, a KBS Sped, a Sepsiszentgyörgyi Unitárius Egyházközség és a Vendelin vendéglő voltak a támogatóink, akiknek nagyon hálás vagyok, hogy lehetővé tették ezt az április 12–20. között zajló sepsiszentgyörgyi próbafolyamatot”” – nyilatkozta Pálffy Tibor az előadásról.
Az eredeti ötlet az volt, hogy a diákok közösen találják ki a szövegkönyvet, ami végül annyiban módosult, hogy csupán egyikük, a dramaturg vénával rendelkező Sztojka Sebestyén írta meg a darabot. A fiatalember regényírással is próbálkozott már, tehát otthonosan mozog az írás területén. Kimondottan az évfolyamtársaira, tizenöt szereplőre írta a darabot úgy, hogy nagyjából mindenkinek ugyanakkora feladata van benne. A történet azt a meglehetősen szokatlan kérdést járja körül, hogy mi lenne, ha megjelenne a földön egy angyal, és teljesítené minden ember kívánságát? Vajon mit kezdene vele az emberiség? Barátságosan vagy ellenségesen fogadná, követné vagy keresztre feszítené? Jobbak lennénk tőle, vagy még inkább eluralkodna a káosz a világban?
A megírt szöveg csak nyersanyagként szolgált az előadás elkészítéséhez, hisz a rendező szerint azt is meg kell tapasztalniuk a játszóknak és szerzőnek egyaránt, hogy hogyan alakul át a dráma egy előadás szövegkönyvévé, milyen szempontok alapján zajlik a dramaturgi munka. Pálffy Tibor ezúttal nem arra törekedett, hogy rendezőként nagyot alkosson, hanem, hogy minél több ismeretet átadjon diákjainak, hogy a próbafolyamat során átélhessék a gyakorlati színházi munka örömeit és nehézségeit. Kísérleteztek tehát, felvállalva a bukás kockázatát.
És ha már így alakult, hogy több napig Sepsiszentgyörgyön tartózkodnak, egy másik vizsgaelőadásukat, a Gemza Péter által rendezett New Genesis című produkciót is bemutatták szombaton a Háromszék Táncstúdióban.
-
Művészek írták
Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde
A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma. Szegő György -
Interjúk
Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem
Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt. Lovas Ildikó -
Interjúk
„... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”
…köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban. Lovas Ildikó






















