Portré
Földi Béla
Életrajz
Születési hely, idő: Budapest, 1958. július 14.
Tel.: 283-48-92, 06-20-922-95-74
E-mail: info@budapestdancetheatre.hu
Mesterek:
1978-1985. Jeszenszky Endre
1985-1990. Raza Hammadi, Párizs
Külföldi tapasztalatok:
1986. nyara München (West Side Story)
1986-1987. Bécs: Carlos Orta (limon kurzus), Milton Mayers (horton technika), Bruce Taylor (Kurzus)
1987. nyara München (West Side Story)
1987-1989. Olaszország: Firenze, Modena, Bologna tanítás
Szakmai karrier:
1991. Budapest Táncszínház létrehozása (Művészeti vezető, koreográfus: Földi Béla)
1992. Tánctanár (a tanított technika a klasszikus balett és Raza Hammadi-féle jazz és Limon technika elemeinek ötvözete)
1998- Oktogon Tánccentrum tanára
1999. Budapest Táncszínház elnyeri az Europa’s – díjat (Táncművészet magyar szaklap díja)
2001. Földi Béla megkapja a Magyar Köztársasági Érdemkereszt ezüst fokozatát
2002. Földi Bélát kitüntetik a Harangozó Gyula díjjal
2004. Nemzeti Táncszínház Táncfesztivál: Közönség díj
2004- Magyar Táncművészeti Főiskola: Koreográfus szak
Koreográfiák:
1991. Spanyol nap
1994. Utazások
1995. Jazz caffé
1996. Arcok
1997. Egy kiállítás képei
1998. Emlékek a tükörben
1999. Hófehérke
2000. Metszetek; Bocs
2001. Jazz Sekt; Évtized
2002. Kék rapszódia, Holle anyó
2003. A fából faragott királyfi; Vizuális hangjegyek
2004. Diótörő; Take it easy
2005. Lombik Projekt, Gershwin – A vér ritmusa, Hommáge á Bach, Alice Csodaországban
2006. Rövidre vágva, Mediterrán, Pinokkió
2007. The Time
2008. Koreográfus-vallomások, Mátyás király meséi
2009. Ravel est
2011. Test-Táj-Kép, Lélekmorzsák
2013. Imagine, Táncszirmok, 80 nap alatt a Föld körül
2014. Kislányom, Anne Frank
Egyéb bemutatott darabok:
Amir Kolben: GisL-2 (2003.)
Berger Gyula: Blue (2000.)
Egerházi Attila: Otthon (1991.); Requiem az ifjúságért (1993.); Négy évszak (1997.); Apollók és egy pár Vénusz (1998.); Fefér lótuszok (2001.)
Frenák Pál: Triplex (2000.)
Glenn van der Hoff: Esküvő/Temetés (1999.); Hullám laboratórium (2002.)
Juronics Tamás: Semmi és soha (2001.)
Krisztina de Châtel: Föld (2004.)
Mándy Ildikó: Ego (2003.)
Marie-Laure Tarneaud: Vache-ment Danse (1999.)
Markó Iván: Bolero (1995.)
Neel Verdoorn: A sorban (1997.); The time of the fiddle (2001.)
Raza Hammadi: Bronte nővérek (1992.); Archipel (1993.); Blues Story (1996.); Egy faun délutánja (1996.); Sakkjátékos (1998.); Szavanna hangjai (1999.); Védd magad! (2000.); Európai (2002.)
Séan Curran: Szaxofon táncok (2002.)
Vassili Sulich: Mantodea (1998.)
Zachar Lorand: SEC (2012)
Raza Hammadi: Stravinsky: Inspirációk (2013)
Juhász Péter: Boundless (2014)
-
Interjúk
„Minőségpárti voltam egész életemben.”
S ha az egész pályájában gondolkodunk, a ’60-as évek is bejönnek a képbe. Az egykori színházigazgatóval, rendezővel és a ma is aktív színésszel beszélgettünk. Farkas Éva -
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György