Portré
Gil Roman
Életrajz
Született Alesben 1960. 11. 29
Táncos és koreográfus a Béjart Ballet Lausanne igazgatója
Több mint harminc évig Maurice Béjart világhírű balettjeinek szólistája, majd Béjart utóda a Béjart Ballet Lausanne élén.
Marika Besobrasovával, Rosella Hightowerrel és José Ferrannal folytatott intenzív tanulmányai után Gil Roman 1979-ben csatlakozott Maurice Béjart Le Ballet du XXe Siècle (A XX. század balettje) elnevezésű társulatához. A következő harminc évben Béjart legnevesebb darabjaiban táncolt, mígnem 2007-ben a mester utódjává és a Béjart Ballet Lausanne művészeti vezetőjévé nevezte ki. Azóta részint új koreográfiákat készít, részint Béjart koreográfusi hagyatékának őre.
Gil Roman sokrétű koreográfusi teljesítménnyel büszkélkedhet: L'habit ne fait pas le Moine (Nem a ruha teszi a szerzetest), Réflexion sur Béla (Elmélkedés Béláról), Echographie d'une baleine (Egy bálna ultrahangjai), Le Casino des Esprits (A szellemek kaszinója), Aria (Ária), Syncope (Szinkópa), Là où sont les oiseaux (Ahol a madarak élnek), amelynek világpremierje Kínában, a Sanghaji Nemzetközi Művészeti Fesztiválon volt. 2013-ban készült el az Anima blues című előadás, azóta pedig további öt új darabbal gazdagodott a BBL repertoárja: 3 Danses pour Tony (3 tánc Tonynak), Kyôdaï, Tombées de la dernière pluie (Az utolsó eső), Impromptu... valamint a t ‘M et variations…, amelyet 2016. december 16-án mutattak be a 2017-es kettős megemlékezéssorozat nyitányaként, ugyanis idén 30 éves a Béjart Ballet Lausanne, illetve 10 éve annak, hogy Maurice Béjart elhunyt.
Gil Romant négy évtizednyi táncművészi munkássága megkoronázásaként 2005-ben a legjobb táncosnak járó Danza & Danza díjjal jutalmazták Jacques Brel alakításáért a Brel et Barbara című balettben, majd 2006-ban a Monaco Dance Forum neki ítélte az értékes Nijinsky-díjat is.
2014-ben Vaud Kanton Kulturális Alapja Gil Romannak ítélte a Kulturális érzékenységért díjat, majd ugyanazon év novemberében a Sanghaji Nemzetközi Művészeti Fesztiválon különdíjat kapott Maurice Béjart IX. szimfónia című koreográfiájának felújításáért. 2015. május 15-én a luzerni KKL Színházban Maya Plissetskaya-díjban részesült a néhány héttel azelőtt elhunyt nagyszerű táncművésznő emlékének szentelt különleges est keretében. 2015. május 29-én átvette a Francia Köztársaság Nemzeti Érdemrendjének Lovagi Fokozatát (Chevalier dans l’Ordre national du Mérite) Franciaország svájci nagykövetétől, Őexcellenciája René Roudaut úrtól. Ez a nagyértékű díj méltó elismerése a Béjart Ballet Lausanne művészeti vezetője karrierjének, kulturális befolyásának és alkotó szellemének.
Színházi munkái adatbázisunkban
-
1996. december 15.Bejart Ballet LausanneSzereplő (bemutató)
-
Interjúk
Apropó nélkül – beszélgetés Bánsági Ildikóval
Ady Endre Petőfiről írott sorai jutnak eszembe először róla. Mást, két-három szavas méltatást nem is mernék róla írni. Nekem ő fogalom. A BÁNSÁGI. Csupa nagybetűvel. Gyulay Eszter -
Interjúk
„A színészet egy önkifejezési forma számomra.”
Lukács Sándor legújabb alakítása az Úr Esterházy Péter Mercedes Benz című darabjában, amit most Zsótér Sándor vitt színre a Vígszínházban. A színész több, mint fél évszázados pályáján vállalt szerepeket más színházakban is, de 1972-es belépése óta a Vígszínház társulati tagja. Kik és hogyan hatottak művészi fejlődésére, mi tart a legfontosabbnak színészetében? – ezekről a kérdésekről beszélgettünk. Farkas Éva -
Interjúk
„A színház mindig azoknak volt fontosabb, akik csinálják.”
Közismert nézet, a hang a lélek esszenciája. A hangban sűrűsödik össze az ember lényege. Kicsendül belőle szinte minden érzés. A hang éppúgy árulkodik a korról, mint a temperamentumról. Egy színész számára pedig különösképp meghatározó. Bezerédi Zoltán bár keveset szinkronizál, hangja mégis összetéveszthetetlenül markáns és egyedi. Önazonos. Gyulay Eszter