Portré
Ladjánszki Márta
Életrajz
Első „külsős” munkájára Berger Gyula kérte fel, akivel három darabjában (Pompeii Capriccio, Mediterráneum, Vattacukor) is együtt dolgozott, továbbá Juhász Katával (Jó éjszakát, Jung bácsi), Balla Katalinnal (Ki, ha én?), Szabó Rékával (A kiválasztott, Véletlen) és Hód Adriennel (Arborétum) is volt alkalma együtt gondolkozni, táncolni, alkotni. Az Inspiráció estsorozat keretében két produkcióval is felléphetett 2001. májusában, részben a Civil Negyed meghívásában (Graffiti Orpheus), részben Szabó Rékával (Miféle gyöngédség) együtt működve.
A Bálványos Társulattal, akik improvizációs zenét játszanak, olyan tánc-koncerteket (Csodál, Idomtalan Sellő, Ketrec) hoztak létre, melyeken egy művészeti alkotás, az adott hely és egymás játéka adta az inspirációt.
Önálló alkotói munkáját is elkezdve, általában szóló-centrikus koreográfiákat hoz létre, melyek specifikusan a fizikumból, annak határaiból építkeznek. A Szóló Tánc Fesztiválon két alkalommal is szerepelt alkotóként és táncosként, mindkét darabjával (Egy, Terpeszkedő combok) díjat nyerve. A Műhely Alapítvány először az Inspiráció, 2000 novemberében megrendezett estjére hívta meg Kettő című etűdjével, majd elsőként kérte fel a 2001 novemberében megrendezésre került Pólusok koreográfusestre. Erre az alkalomra egy új bemutatóval készült (Szuka), ahol eddigi tapasztalatait három meghívott táncossal osztotta meg, és önmagamhoz hűen egy test-, mozdulat- és érzelem-gazdag darabot hozott létre.
2001. szeptemberében megnyílt az L1 Táncművek, ahol Berger Gyulával közösen mutatták be és játsszák duettjüket Majdnem 3 címen, melynek második állomása, a Pont 3 2003. nyarán debütált szintén a stúdióban.
Eddigi munkája eredményeként örömmel vette a bécsi danceWeb (ImPulzTanz Wien) majd a Tanzquartier Wien ösztöndíját, hogy 2003. nyarán illetve őszén egy illetve két hónapra kint folytassa alkotómunkáját és előadások, kurzusok látogatásával, valamint állandó konzultációval ottani művészek közreműködésével szélesítse látásmódját az alkotásban; továbbá a New York-i DTW intézmény felkérését két szólója négy alkalommal történő előadására 2003. decemberében.
DÍJAK
III. Országos Kortárs Táncfesztivál - Veszprém
II. Szóló Tánc Fesztivál - Budapest
Prága – Jarmila Jerabkova Kortárs Koreográfus Verseny első díja
CECArtsLink amerikai ösztöndíj (Minneapolis, New York)
2006
Budapest Fringe Fesztivál szakmai különdíja a majdnem 3 című táncelőadással
Képzés:
IDMC (Budapest)
tánckurzusok Budapesten
Nemzetközi Tánchetek - Bécs
danceWeb (ösztöndíjasként) - Bécs
kortárs: David Dorfman,Toni Pierce Sands, Kristin Van Loon, Deborah Thayer, Michelle Boulé, Juliette Mapp
kortárs: Nigel Charnock, Miguel Gutierrez
Önálló munkáim koreográfusként és táncosként
„Kacat Kabaré” - Merlin Színház
„Ketrec” - Ludwig Múzuem (improvizáció)
„Terpeszkedő Combok” - Trafó
„Majdnem 3” - L1 Táncművek
„Pallos” – Trafó
„Pont 3” – Nemzeti Táncszínház Refektóriuma
„Zaj-elvonása” – Vízivárosi Galéria
„MONOtone” – Jövő Háza Park Projekt (alkotóként, táncosként, kosztümtervezőként)
Más alkotók felkérései
1998
„Mediterráneum” és „Pompei-i Capriccio” - MU Színház
„Jó éjszakát, Jung bácsi!” - MU Színház rend.: Juhász Kata (táncosként, kosztüm)
„A kiválasztott - legenda szűrt fényben“ - MU Színház rend.: Szabó Réka
„Sárga” – Szkéné Színház rend.: Csabai Attila (táncosként, alkotótársként)
-
Interjúk
„Minőségpárti voltam egész életemben.”
S ha az egész pályájában gondolkodunk, a ’60-as évek is bejönnek a képbe. Az egykori színházigazgatóval, rendezővel és a ma is aktív színésszel beszélgettünk. Farkas Éva -
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György