Színházak
Magyar Állami Operaház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1983/1984
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
Igor StravinskyA kéjenc útja
- Tom RakewellBalczó Péter
- Anne Trulovea szerelmeEleanor Lyons
- Nick ShadowKálmán Péter
- A Török BabaMeláth Andrea
- Liba mamaKovács Annamária
- TruloveAnne apjaPalerdi András
- SellemárverésvezetőSzigetvári Dávid
- Az elmegyógyintézet felügyelőjeFátray János
- rendezőAnger Ferenc
- látványZöldy Z Gergely
- dramaturgKenesey Judit
- szövegkönyvWystan Hugh AudenChester Kallman
- karmesterNielsen Erik
- karigazgatóStrausz Kálmán
- játékmesterKováts Andrea
- zenei asszisztensKatona AnikóDallos ErikaSzennai Kálmán
- zenei asszisztensAndrea Fernandes
- rendezőasszisztensLázár Katalin
Az a bizonyos chicagói kiállítás
Stravinsky 1947-ben látta Hogarth képsorozatait a Chicagói Művészeti Intézetben – többek közt az A Rake’s Progress-t is. A zeneszerző már Amerikába költözése óta tervezte, hogy operát írjon, és Chicagóban végre rátalált a témára.
Ha bizonyíték kell arra, hogy a szex-ital-rock’n’roll típusú életvitel nem XX. századi találmány, elég csak egy pillantást vetnünk William Hogarth (1697-1764) képeire. Az angol festő tükröt kívánt tartani a feslett Britanniának: festményei és nyomatai a XVIII. századi London bűneit mint afféle képes színházi játék ábrázolja, ami a korban teljességgel újszerű volt. Az első e témában készült képsorozata az A Harlot’s Progress (Egy szajha újta, 1730) volt, amely hihetetlen népszerűségre tett szert. Ezt követte az A Rake’s Progress (Egy kéjenc útja, 1733) c. sorozat.
A nyolc festmény Tom Rakewell történetét meséli el; a szereplő vezetékneve (rake) az angolban egy régies kifejezés az erkölcstelen, léha életet élő tehetős férfire. Tom neve tehát szándékosan általánosított: szinte bárkivel behelyettesíthető lehetett volna a XVIII. századi Britanniában.
A sorozat főként az eredeti Hogarth-festmények alapján készült nyomatok révén ismert, melyeket a festő maga készített 1735-től. Az eredetik a londoni Sir John Soane’s Múzeumban találhatók.
1. Az örökös
Tom Rakewell nagy vagyont örököl fukar apja halálát követően. A férfit apja házában látjuk: egy szolgálólányt, Sarah Youngot akarja kifizetni, akit korábban elcsábított, s akinek házasságot ígért.
2. A fogadás
A második jelenetben Tomot látjuk új palotájában, ahol reggel fogadást tart divatos
úr módjára.
3. Az orgia
Tom hajnalban részegen élvezi a londoni Covent Garden Rose Tavernjében a szajhák figyelmét.
4. A letartóztatás
Tom elprédálta vagyonát, és éppenhogy elkerüli, hogy letartóztassák, miközben a St. James Palace-be igyekszik egy mulatságra. Tom megmentője nem más, mint Sarah Young, aki mostanra kalaposnő lett, és Tom óvadékát csekély fizetéséből fizeti ki.
5. Az esküvő
Bár Tom elszegényedett, nem képes lemondani a fényűző életről, ezért úgy dönt, hogy elvesz egy gazdag öregasszonyt. A kézfogón egyértelműen jobban érdekli a csinos, fiatal cseléd, mint félszemű menyasszonya. A háttérben Sarah Youngot látjuk anyjával, akiknek útjukat állják a templom kapujában.
6. A játékbarlang
Tomot látjuk, ezúttal paróka nélkül, amint átkozza a sorsot: másodszorra is eljátszotta a vagyonát.
7. A börtön
Tom immár a híres londoni adósok börtönének, a Fleetnek lakója. Felesége szidja, amiért elherdálta vagyonát. Sarah Young, aki gyermekét is elhozza a látogatásra, elájul a szörnyű látványtól.
8. A tébolyda
Az utolsó képen Tom a Bethlam Kórházban, más nevén: Bedlamben van – megőrült. Akár az igazi Bedlam, Hogarth tébolydája is nyitva áll a közönség számára. Két divatos hölgy nézegeti szegény szenvedő bolondokat, akárha a városban gyönyörködnének. Az örökkön hűséges Sarah Young sírva üldögél Tom mellett.
Zöldy Z Gergely látványtervező:
„Sok gondolatot elmorzsoltunk a rendezővel, mire megtaláltuk a történet megfelelő képiségét. A kihívás az volt, hogy a darab didaktikusságát ne fokozzuk, hiszen tanmese mivolta anélkül is domináns, hogy illusztrálnánk. Olyan közeget kerestünk, amiben Tom kálváriája a megírt módon történhet meg, mégis úgy általánosít, hogy napjainkat idézi. Olyan vizuális evidenciákból építkeztünk, amik hétköznapi kötődéseink révén közel hozzák ezt a „bármelyikünk” történetét. Úgy gondolom, hogy egy örök kérdéseket boncolgató történet úgy lehet eleven a színpadon, ha közel hozzuk a mához.
Ezen kívül még egy szempontunk volt: a történet rendre filozófiai mélységű kérdésekbe botlik, amik az egyes stációk konfliktusaiban bújnak meg. Ezek a cselekményhez hasonlóan „az élet nagy dolgait" igyekeznek felölelni, viszont nem rajzolódnak ki világosan. A színpadkép szándékaink szerint segít majd ebben. A díszlet központi eleme egy hatalmas katalógus, ami a benne és körülötte megjelenő helyszíneket képes abban az értelmezési tartományban definiálni, amit a történet elsődleges rétegei alatt sejthető filozófiai aspektusok megkívánnak. Tele lesz izgatott párokkal, éljenző emberekkel, a szakállas nő kincsével, élőkkel és halottakkal – mindannyiunkkal.”
"Tétlen kéznek, szívnek és elmének az Ördög ad munkát; drága uram, szép asszonyom, munkát Önnek - és Önnek."
I. felvonás
Trulove kertje. Vidéki idill. Május.
Tom Rakewell és kedvese, Anne ülnek aszerelmes tavaszban. Trulove nem nézi jó szemmel, hogy leendő veje mihaszna ember. Állást tudna szerezni Tomnak a városban, de a fiatalember kitér az ajánlat elől: nincs ínyére, hogy rabszolgamód mások malmára hajtsa a vizet. Tom az eleve elrendeltetésben hisz, s a Szerencsére bízza magát. „Bár volna pénzem.”– mondja.
Ebben a pillanatban megjelenik egy alak. TomRakewellt keresi, hogy tudtára adja: ismeretlen bácsikája elhalálozott és hatalmas vagyonát őrá hagyta. A furcsa alak, Nick Shadow, ki eddig a dúsgazdag nagybácsi alkalmazásában állt, most Tomnak ajánlja szolgálatait, mondván: a fizetséget majd egy év és egy nap múlva rendezik. Shadow sürgeti új gazdáját, hogy mihamarabb induljanak Londonba elintézni a hagyatéki ügyeket. A boldog Anne és Trulove is erre biztatja a férfit. Tom megígéri nekik: amint a dolgok rendeződnek, értük küldet.
„A kéjenc útja kezdetét veszi.”
London. Liba mama bordélya. Kurvák éshuligánok.
Shadow büszkén mutatja be, miféle tanokatsikerült elültetnie gazdája fejében a gyönyörök s a szépség hajszolásáról, s az egyetlen emberi kötelességről: a Természet követéséről. Tom csak egy kérdésnél akad el: „Mi a szerelem?” Anne-re gondol, s mikor a kakukkosóra elüti az egyet,menekülni próbál. Shadow jeladására azonban az óra visszaáll tizenkettőre. Tom szomorú dalban kéri a Szerelmet, kit elárult könnyed vágyakért: ne hagyja el őt. A kurvák megigézve hallgatják a bánatos férfit, de Liba mama félrelöki őket: kézen fogja Tomot, és az idősebb jogán ágyába viszi.
„Lanterloo, lanterloo.”
Trulove kertje. Őszi éj. Telihold.
Nincs hír Tomról. Anne érzi, hogy szerelméneksegítségre van szüksége. Úgy határoz: Londonba szökik.
„Örökké szeret a szív.”
II. felvonás
Tom nappalija. London.
Tom kiábrándult. Elege van a nagyvárosból, aszemfényvesztésből, az értéktelen örömökből. „Bár boldog lennék.” – mondja.
Shadow Tom figyelmébe ajánlja a Török Babát, ahíres szakállas nőt. Azt mondja, egy módja van a boldogságnak: ha az ember lemond a Szenvedélyről s a Rációról. Épp ezért azt javasolja gazdájának, hogy vegye feleségül a Török Babát. Tom nevetve beleegyezik.
„Az oltárhoz!”
Tom háza előtt. Ősz.
Anne megérkezett. Szolgák csomagokat hordanakTom házába. Végül megérkezik maga a férfi; Anne odasiet hozzá. A férfi méltatlannak tartja magát a lány szerelmére, és kéri őt, menjen haza. A Török Baba türelmetlenül hívja férjét. Anne rádöbben, hogy Tom megnősült; elkeseredve távozik. A nép megbabonázva csodálja a Török Babát, amint Tom házába bevonul.
„Itt van a Török Baba!”
Tom nappalija. Tele Baba kacatjaival.
Baba kedves tárgyairól, emlékeiről csacsog.Tom rosszkedvűen hallgatja; nem bírja elviselni felesége közeledését – végül ellöki őt magáról. Baba fájdalmában haragra gerjed, és Tom szemére veti: tudja, hogy azt a másik lányt szereti, de sosem lesznek egymáséi. Tom elhallgattatja Babát, és aludni tér.
Nick lép be egy masinával, ami egy trükknekköszönhetően a követ kenyérré változtatja. Tom Álmában megszólal: „Bár igazlenne.” Nem sokkal később felébred, és meglepve ismer rá a gépre: iméntiálmában ő maga találta fel a szerkezetet, amelynek köszönhetően megszűnt a szükség, és Édenné változott a Föld. Tom abban reménykedik, ezzel a jócselekedettel kiérdemelheti Anne bocsánatát. Shadow meggyőzi gazdáját, hogy a gép sokszorosításához befektetőket keressenek.
„Nincs az a csodás hazugság, amit le ne lehetnenyomni az ember torkán.”
III. felvonás
Tom porlepte nappalija. Árverés. Tavasz.
Tom Rakewell tönkrement, adósságba verte magátés eltűnt. Anne érkezik: szerelmét keresi, kinek házában árverést rendeznek: eladásra bocsátják többek közt Baba tárgyait, és végül magát a szakállas asszonyt is. Kintről Tom és Shadow gúnyolódásáthallani: „Vén feleség eladó!” Baba tudtára adja Anne-nek, hogy Tom még mindigszereti a lányt, s talán még nem késő a férfit megmenteni. A szakállas asszony búcsúzik. Anne Tom keresésére indul.
„Igyekezz, hogy legyen időd megmenteni.”
Csillagtalan éj. Temető. Éjfél előtt.
Egy év és egy nap telt el Tom és Shadowtalálkozása óta. Eljött a fizetség ideje. Shadow azonban nem Tom pénzét kéri, hanem a lelkét, életét. Shadow váratlanul ismét megállítja az időt, és „nagyvonalúan” egy kártypartit ajánl Tomnak. Kiemel a pakliból három kártyalapot, s ha Tom eltalálja, melyek azok – megmenekül. Tom nyeri a játékot, akit Shadow gyűlöletében megátkoz:
„Mostantól légy tébolyodott!”
Bedlam, a tébolyda.
„Bankár, koldus, kurva és bölcs együtt ül asötétben.” Tom a szerelmes Adonisznak képzeli magát, ki párja, a szépségesVénusz látogatását várja. Anne meg is érkezik apja kíséretében. „Adonisz” megbánja bűnét „Vénusznak”: „Egy bolond álomban, egy komor labirintusbanárnyakra vadásztam, megvetve a Te igaz szerelmed. Bocsáss meg!” Anne elcsitítjaa kimerült Tomot, és altatódalára az őrültek mind megnyugodnak. Trulove könnyes szemmel viszi haza leányát. Mire Tom felébred, Vénusznak nyoma veszett. Adonisz szíve megszakad: Tom holtan hanyatlik vissza fekhelyére.
„Kedvesem, a mese itt véget ér.”
Epilógus,
melyben a tanulság levonatik:
„Tétlen kéznek, szívnek és észnek az Ördögtalál munkát;
munkát, drága uram, szép hölgyem, Önnek – ésÖnnek.”
2015. 01. 18.