Színházak
Magyar Állami Operaház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1983/1984
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
Johann Sebastian BachJános-passió
- EvangélistaMukk József
- JézusKovács István
- PilátusPalerdi András
- SzopránSzemere Zita
- AltSchöck Atala
- TenorMegyesi Zoltán
- BasszusBlazsó Domonkos
- rendezőEperjes Károly
- díszlettervezőCziegler Balázs
- jelmeztervezőKárpáti Enikő
- koreográfusVincze Balázs
- karmesterStrausz Kálmán
„Ahogy múlik az idő, úgy nő Bach muzsikájának súlya és jelentősége." - mondta Pilinszky a János-passió kapcsán. "Ez a barokk muzsikus napjaink legmodernebb szerzője lett. Örök és hipermodern egyszerre, vagy pontosabban: rá van a legnagyobb szükségünk."
Johann Sebastian Bach János-passiója Jézus szenvedéstörténetét és halálát jeleníti meg János apostol evangéliuma alapján. A mű 1724 Nagypéntekére íródott; csodálatos keveréke színházi műnek és oratóriumnak. Monumentális zenedarab: 3 órányi zenét hallhatunk egy közel 200 fős apparátus előadásában.
"Máté" sír és tűnődik, míg "János" továbbmutat ennél. A "Máté" mise, a "János" pedig opera. És mégsem. Tudósok kutatásainak köszönhetően sokat tudunk arról, hogy az opera milyen szerepet töltött be Bach korában. Valamiért azonban a szerző maga sosem írt operát, csak olyan oratórikus műveket, melynek közreműködői igazi dramatikus szereplők. A János-passió talán legnagyobb erénye, hogy a nagypénteki történetet - minden kegyetlensége és fájdalma ellenére - igazán pozitív kicsengéssel mutatja be, melynek fényes és reményteli zenéje megelőlegezi a Feltámadás örömét. Eperjes Károly stilizált arénába, ókeresztény közegbe viszi a műfajt, és él a mozgásszínház eszközeivel is.
2015. 04. 01.