Színházak
Székesfehérvári Vörösmarty Színház
- 2024/2025
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
Giulio Scarnacci - Renzo TarabusiKaviár és lencse
Vigjáték 2 felvonásban
- Leonida PapagattocsaládfőKozáry Ferenc
- ValeriaLeonida párjaZávodszky Noémi
- MatildeLeonida testvéreMüller Júlia
- AntonioszomszédTűzkő Sándor
- Raimondo VietorisNicola unokatestvére gyámjaBuch Tibor
- Vellutionyugállományú tolvajBata János
- FiorellaLeonida lányaTőkés Nikoletta
- Nicola VietorisHelena fiaHernádi Szabolcs
- Helena Vietorisnagyvilági hölgyMézes Violetta
- AlexisinasKelemen István
- MarcellokifutóKeller János
- Nagyapórokkant öregUdvaros György
- Vittorioaz újságkihordóGulyás Balázs
- Chaiarelli d\'Addanagyvilági hölgyBende Ildikó
- Alfonso ChiocciabáróGuttin András
- rendezőSilló Sándor
- díszlettervezőOndraschek Péter
- jelmeztervezőGyőri Gabriella
- rendezőasszisztensHaszmann Kata
A kisstílű szélhámos, Leonida Papagatto családját eddig hivatalos vendégeskedésekből tartotta el.
Egy pezsgőáztatta fogadás alkalmával - amikor éppen „ezredesi rangban” csent el az asztalokról ilyen-olyan finomságokat-, nagy ívű ötlettől vezérelve megalakítja a Nápoly város szegényeit segélyező Szeretetligát. Ekkor még nem sejti, hogy élete legnagyobb bonyodalmába keveredett, amely - ahogy egy professzionális bonyodalomhoz illik -, újabb bonyodalmakat szül.
"A két olasz szerző, Scarnacci és Tarabusi vígjátékának szédületes a ritmusa. A darab gegjeit festőien színes realizmus szövi át finoman. A könnyed és magvas humorú párbeszédek mögül erkölcsnemesítő vígjáték rajzolódik ki. A nevetés együttérzéssel párosul. A forró szívű Nápoly, a maga nemes humorával, a beugratás iránti veleszületett érzékével sokkal tisztábban és mélyebben tárul föl előttünk, mint e látszatok és gesztusok sejteni engedik." Így írt a „Le Monde” kritikusa a francia ősbemutató után.
És éppen ez a fajta realizmus, pontosabban neorealizmus az, ami megkísérelte újszerűen, sallangoktól mentesen ábrázolni azokat a gazdasági nehézségeket és hétköznapi valóságmintákat, amelyek a II. világháborúban megtépázott Olaszországot jellemezték. A mindennapi élet játékossága és humora kéz a kézben járt a létfenntartás kegyetlenségével. E kettőség ábrázolása Olaszországból indulva két évtized alatt teljesen felforgatta és felrázta a film- és színházművészeten túl a világirodalmat is. Az olasz mozik 1948-ban mutatták be Vittorio de Sica Biciklitolvajok című filmjét, és egészen az 1950-es évek végéig sorra születtek azok a remekek, amelyek egyetlen filmrajongó gyűjteményéből sem hiányozhatnak. Később a neorealizmus a vásznakról beköltözött a színpadokra, olyan darabok formájában, mint a Kaviár és lencse.
A Kaviár és lencse fergeteges vígjáték a tékozló gazdagságról és a találékony szegénységről.
Egy pezsgőáztatta fogadás alkalmával - amikor éppen „ezredesi rangban” csent el az asztalokról ilyen-olyan finomságokat-, nagy ívű ötlettől vezérelve megalakítja a Nápoly város szegényeit segélyező Szeretetligát. Ekkor még nem sejti, hogy élete legnagyobb bonyodalmába keveredett, amely - ahogy egy professzionális bonyodalomhoz illik -, újabb bonyodalmakat szül.
"A két olasz szerző, Scarnacci és Tarabusi vígjátékának szédületes a ritmusa. A darab gegjeit festőien színes realizmus szövi át finoman. A könnyed és magvas humorú párbeszédek mögül erkölcsnemesítő vígjáték rajzolódik ki. A nevetés együttérzéssel párosul. A forró szívű Nápoly, a maga nemes humorával, a beugratás iránti veleszületett érzékével sokkal tisztábban és mélyebben tárul föl előttünk, mint e látszatok és gesztusok sejteni engedik." Így írt a „Le Monde” kritikusa a francia ősbemutató után.
És éppen ez a fajta realizmus, pontosabban neorealizmus az, ami megkísérelte újszerűen, sallangoktól mentesen ábrázolni azokat a gazdasági nehézségeket és hétköznapi valóságmintákat, amelyek a II. világháborúban megtépázott Olaszországot jellemezték. A mindennapi élet játékossága és humora kéz a kézben járt a létfenntartás kegyetlenségével. E kettőség ábrázolása Olaszországból indulva két évtized alatt teljesen felforgatta és felrázta a film- és színházművészeten túl a világirodalmat is. Az olasz mozik 1948-ban mutatták be Vittorio de Sica Biciklitolvajok című filmjét, és egészen az 1950-es évek végéig sorra születtek azok a remekek, amelyek egyetlen filmrajongó gyűjteményéből sem hiányozhatnak. Később a neorealizmus a vásznakról beköltözött a színpadokra, olyan darabok formájában, mint a Kaviár és lencse.
A Kaviár és lencse fergeteges vígjáték a tékozló gazdagságról és a találékony szegénységről.
2010. 10. 08.
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!