Színházak
Trafó Kortárs Művészetek Háza
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2000/2001
May B
- koreográfusMaguy Marin
- díszlettervezőLouise Marin
- zeneFranz SchubertGilles de BincheGavin Bryars
"Nem lehet leírni a nyomdafesték tűrőképességén belül azt a kellemetlen közérzetet, mely az emberi nem ilyetén lealacsonyításával az érzékenyebb nézőket torkon ragadja. Undor - ezt lehetett érezni másfél keserves órán át." Az idézet az 1986-ban Magyarországon először bemutatott May B előadás Magyar Nemzetben megjelent kritikájának egy részlete. A kritikus által csak "tiszavirágéletű jelenségnek" aposztrofált koreográfia mára már tánctörténelem, de megdöbbentő ereje és hatása továbbra is változatlan.
Maguy Marin ahhoz a koreográfus nemzedékhez tartozik, amelynek tagjai az 1980-as évek elején új értelmet adtak a kortárs táncnak Franciaországban. Meggyőződéses, szabad, elhivatott asszony, aki Maurice Béjart iskolájából kikerülve megtanulta a maga útját járni. Európaszerte nagy botrányt kavart 1981-ben készített előadásával közel harminc év után ismét visszatér Magyarországra. Ez a May B csak a szereposztásban és abban különbözik a 86-os budapesti előadástól, hogy ez alkalommal Maguy Marin nem a Fővárosi Operettszínházba, hanem a TRAFÓ-ba hozza el a darabot.
Maguy Marinnek, a francia új tánc kiemelkedő képviselőjének 1981-ben született máig legjelentősebbnek tartott művéből, a May B-ből hiányzik minden hagyományosan táncnak tekinthető mozdulat. "A Beckett-írások ihletésére született előadás ugyanis az emberi lét perifériájáról, a vegetálás szintjén élők közösségéről tudósított kíméletlen nyersességgel, a szépítés, az esztétizálás, a stilizálás legkisebb engedménye nélkül." (Fuchs Lívia: Száz év tánc. Budapest: L'Harmattan. 2007)
"A zombicsoport a fanfárok zenéjére ugyanúgy táncol, mint a klasszikus zenére: egyszerűen, de pontosan döngeti a ritmust. A May B-nek az az ironikus kontraszt az alapja, mely a gazdagon árnyalt Schubert-zene és a ritmust döngető durva mozdulatok között feszül. (...) Disznóorral vagy egy troll mozdulataival és körvonalaival is a mi kortársaink, a mi hasonmásaink, a mi fivéreink ezek a torz alakok: zavarodottságunkat, tévelygéseinket jelenítik meg, szerves részei társadalmi létünknek, mindennapi tapasztalatainknak. De kik is ők valójában?" (Patrice Pavis: La mise en scene contemporaine. Párizs: Armand Colin. Fordította: Freytag Orsolya, Lukovszki Judit és Miklós Eszter Gerda. 2007)
2013. 05. 10. Compagnie Maguy Marin bemutatója