Portré
Andrejs Zagars
Életrajz
A Lett Zeneakadémián és a Filmművészeti Stúdióban diplomázott 1982-ben. Színészként orosz és lett filmekben, színházakban szerepelt, majd rövid idő alatt napjaink egyik legérdekesebb és leginnovatívabb színpadi rendezővé vált. 1996 óta a Lett Nemzeti Opera főigazgatója, amely vezetése alatt nemzetközi hírnévre tett szert. Hogy bemutassa a Lett Nemzeti Opera legjobb produkcióit, létrehozta az évenként megrendezett Rigai Operafesztivált, amelyet a külföldi közönség mellett a világ vezető zenei folyóiratainak kritikusai is folyamatosan látogatnak. Színpadi rendezőként az elmúlt években olyan klasszikus operákat állított színpadra, mint A bolygó hollandi, a Démon (Rubinstein), a Pikk dáma, a Kisvárosi Lady Macbeth, a Traviata, a Carmen és a Nabucco. Operatársulatával és rendezéseivel külföldön is vendégszerepelt, többek között a dalhallai (Svédország) és a savonlinnai (Finnország) operafesztiválokon, a moszkvai Új Operában, Cataniában és Bordeaux-ban. A 2008/2009-es évadban debütált Németországban; Massenet Wertherével Erfurtban és Borodin Igor hercegével Essenben. 2009 májusában Rigában állította színpadra a Don Giovannit.
-
Interjúk
Apropó nélkül – beszélgetés Bánsági Ildikóval
Ady Endre Petőfiről írott sorai jutnak eszembe először róla. Mást, két-három szavas méltatást nem is mernék róla írni. Nekem ő fogalom. A BÁNSÁGI. Csupa nagybetűvel. Gyulay Eszter -
Interjúk
„A színészet egy önkifejezési forma számomra.”
Lukács Sándor legújabb alakítása az Úr Esterházy Péter Mercedes Benz című darabjában, amit most Zsótér Sándor vitt színre a Vígszínházban. A színész több, mint fél évszázados pályáján vállalt szerepeket más színházakban is, de 1972-es belépése óta a Vígszínház társulati tagja. Kik és hogyan hatottak művészi fejlődésére, mi tart a legfontosabbnak színészetében? – ezekről a kérdésekről beszélgettünk. Farkas Éva -
Interjúk
„A színház mindig azoknak volt fontosabb, akik csinálják.”
Közismert nézet, a hang a lélek esszenciája. A hangban sűrűsödik össze az ember lényege. Kicsendül belőle szinte minden érzés. A hang éppúgy árulkodik a korról, mint a temperamentumról. Egy színész számára pedig különösképp meghatározó. Bezerédi Zoltán bár keveset szinkronizál, hangja mégis összetéveszthetetlenül markáns és egyedi. Önazonos. Gyulay Eszter