Színházak
Trafó Kortárs Művészetek Háza
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2000/2001
Set up
A Temps d’Images keretében
Rui Horta Európa legismertebb koreográfusainak egyike, aki a világ nagy kortárs táncfórumainak meghódítása után visszatért Portugáliába, hogy saját iskolát és kulturális központot létesítsen. Kiforrott, biztos mozgáskultúrájú táncosok által előadott dinamikus, kínosan pontos koreográfiák jellemzik. Ebben az előadásban virtuozitásával feloldja a tér, a távolság és az arányok fogalmát. A színházi technika nyújtotta lehetőségek teljeskörű kiaknázásával értelmezi és érzékelteti a táncba foglalt költészetet. Felgördülő, majd hirtelen összezáródó függönyök, változó terek és helyzetek, a nézők között táncoló szereplők, avagy a táncosok között ülő nézők - mind a közönség elbizonytalanítását célozzák.
„Ez az a darab, az a hely, ahol bármi megtörténhet, bármi megváltozhat előzetes figyelmeztetés nélkül. Ez a belőlünk épülő tér a jelenlétünkre, szokásainkra, viszonyulásainkra és reakcióinkra épül. A terem hideg, fertőtlenített, mint egy műtő az operáció előtt. Egy lecsupaszított, távolságtartó, technika uralta térben az idő múlása is elbűvölő, de baljóslatú is egyben: a kísérletezés és érzelmek obszervatóriumában az érzékelést a hang, de főleg a táncosok teste, jelenléte közvetíti.” – Rui Horta
Pályája kezdetén Rui Horta a látványos modern táncelőadások mestereként vált ismertté; mára inkább a tér, és benne elfoglalt helyzetének megkérdőjelezésével kísérli meg tolmácsolni gondolatait. Kiforrott, biztos mozgáskultúrájú, mégis dinamikusan formálható eszközvilágú táncosai élénken vezetett helyzetekben fektetik le a színpadi térhasználat új fogalomrendszerét. Hortát a kínos pontossággal koreografált táncainak magával ragadó teljessége tette meg a S.O.A.P. nevű német társulat vezetőjeként az európai kortárs tánc meghatározó alakjává.
Legfrissebb munkájában, a Setup-ban ismét a nézők elbizonytalanítását célozza. A színházi technika nyújtotta lehetőségek teljeskörű kiaknázásával az előadásba foglalt költészet értelmezésének – érzékelésének szintjeit töri darabokra és csúsztatja egymásba. Felgördülő, majd hirtelen összezáródó függönyök, változó terek és helyzetek; nézők között táncoló szereplők, avagy a táncosok között ülő nézők… Feloldja a tér, a távolság, az arányok fogalmát: „mert nem tekinthetjük úgy a táncot, hogy csak a testet látjuk benne megfeledkezve a térről, melyet mozgása létrehoz, hiszen az az egyedüli, mi jogosult jelenlétének visszaigazolására.” - Rui Horta
A koreográfus 17 évesen a Gulbenkian Balletben kezdte pályafutását, majd pár év New York-i munkát követően visszatért Lisszabonba, és az évek során a kortárs portugál tánc megújításának egyik vezető alakjává vált. Már nemzetközileg elismert művészként ment el Németországba, és alapította meg S.O.A.P. és Rui Horta Stageworks társulatait; melyek az első díjakat is meghozták számára. Olyan nemzetközileg is kiemelkedő táncfórumokon szerepelt, mint a Tokyo International Festival, Hamburg Summer Theatre Festival, Theatre de la Ville Párizsban, a new york-i Joyce Theatre, vagy a torontói Harbourfront Centre. Koreografált darabokat az NDT-nek, a Gulbenkian, Cullberg, Ballet du Grand-Theatre de Geneve-nek, a dortmundi, linzi, nürnbergi operának és az Irish Dance Theatre-nek. Az utóbbi években visszatelepült Portugáliába, ahol Montemor-o-Novo 15. sz.-i kolostorában koreográfus-képző kulturális központot létesített.
„Ez az a darab, az a hely, ahol bármi megtörténhet, bármi megváltozhat előzetes figyelmeztetés nélkül. Ez a belőlünk épülő tér a jelenlétünkre, szokásainkra, viszonyulásainkra és reakcióinkra épül. A terem hideg, fertőtlenített, mint egy műtő az operáció előtt. Egy lecsupaszított, távolságtartó, technika uralta térben az idő múlása is elbűvölő, de baljóslatú is egyben: a kísérletezés és érzelmek obszervatóriumában az érzékelést a hang, de főleg a táncosok teste, jelenléte közvetíti.” – Rui Horta
Pályája kezdetén Rui Horta a látványos modern táncelőadások mestereként vált ismertté; mára inkább a tér, és benne elfoglalt helyzetének megkérdőjelezésével kísérli meg tolmácsolni gondolatait. Kiforrott, biztos mozgáskultúrájú, mégis dinamikusan formálható eszközvilágú táncosai élénken vezetett helyzetekben fektetik le a színpadi térhasználat új fogalomrendszerét. Hortát a kínos pontossággal koreografált táncainak magával ragadó teljessége tette meg a S.O.A.P. nevű német társulat vezetőjeként az európai kortárs tánc meghatározó alakjává.
Legfrissebb munkájában, a Setup-ban ismét a nézők elbizonytalanítását célozza. A színházi technika nyújtotta lehetőségek teljeskörű kiaknázásával az előadásba foglalt költészet értelmezésének – érzékelésének szintjeit töri darabokra és csúsztatja egymásba. Felgördülő, majd hirtelen összezáródó függönyök, változó terek és helyzetek; nézők között táncoló szereplők, avagy a táncosok között ülő nézők… Feloldja a tér, a távolság, az arányok fogalmát: „mert nem tekinthetjük úgy a táncot, hogy csak a testet látjuk benne megfeledkezve a térről, melyet mozgása létrehoz, hiszen az az egyedüli, mi jogosult jelenlétének visszaigazolására.” - Rui Horta
A koreográfus 17 évesen a Gulbenkian Balletben kezdte pályafutását, majd pár év New York-i munkát követően visszatért Lisszabonba, és az évek során a kortárs portugál tánc megújításának egyik vezető alakjává vált. Már nemzetközileg elismert művészként ment el Németországba, és alapította meg S.O.A.P. és Rui Horta Stageworks társulatait; melyek az első díjakat is meghozták számára. Olyan nemzetközileg is kiemelkedő táncfórumokon szerepelt, mint a Tokyo International Festival, Hamburg Summer Theatre Festival, Theatre de la Ville Párizsban, a new york-i Joyce Theatre, vagy a torontói Harbourfront Centre. Koreografált darabokat az NDT-nek, a Gulbenkian, Cullberg, Ballet du Grand-Theatre de Geneve-nek, a dortmundi, linzi, nürnbergi operának és az Irish Dance Theatre-nek. Az utóbbi években visszatelepült Portugáliába, ahol Montemor-o-Novo 15. sz.-i kolostorában koreográfus-képző kulturális központot létesített.
2005. 11. 18.
Galéria
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!